Hoe smaken uw pannenkoeken?

Andre Vreugdenhil werd vanuit zijn rol als bedrijfsbegeleider door 1 van de grote banken in het land gevraagd mee te kijken bij een lokale klant. Een pannenkoeken restaurant.

“Ook al doe je het vaker, het blijft spannend. Wat tref je aan, met wie krijg je te maken. Ik had eerder van de accountmanager al gehoord dat het stugge of noem het ietwat eigenwijze mensen betrof. Prima, zijn alle ondernemers niet een beetje eigenwijs?

De gesprekken gingen goed, al had ik wel het gevoel dat ze veel oorzaken buiten zichzelf zoeken.
Na de cijfers doorgelopen te hebben, leek het me goed ook met de dochter (en de beoogd opvolgster) te gaan praten en niet onbelangrijk om een proef op de som te nemen.

Ik had de 1e afspraak, best tactisch, gepland om 11:30 uur. Hoewel ik gastvrij werd ontvangen, geen pannenkoek voor mij (jammer, ik ben gek op pannenkoeken). Dus maar iets anders verzinnen, maar anoniem zat dat er voor mij niet meer in.

Tegenwoordig noemt men dat mysterie shopping, maar eigenlijk is het mijn familie blij maken met €25,- in ruil voor een recensie over het restaurant. Voor de lieve som van € 125,- had ik een representatieve steekproef. De uitkomsten waren niet slecht, de kwaliteit was goed, maar er waren wel een paar dingen aan te merken. Zo blijkt dat de meeste mensen geen “café tapijt” op tafel willen hebben in een pannenkoeken restaurant. Of dat te veel familie in de zaak niet door iedereen als professioneel wordt gezien.

Helaas waren zowel de ondernemer als de dochter niet echt ontvankelijk voor suggesties. Ze bleven volharden in hun mening dat het aan de bank lag. Die wilde hen geen extra krediet verlenen.

Mijn vraag aan u: ‘hoe smaken uw pannenkoeken?'”

Andre Vreugdenhil

Andre Vreugdenhil
Helpt bedrijven die beter willen of beter moeten verder.

Ontvang onze nieuwsbrief
Zoek op de website