Ondernemerscolumn: Wat zeggen de cijfers u?

Ondernemer André Vreugdenhil geeft inzicht in de kracht van cijfers. Haalt uw bedrijf ook al voldoende inzicht uit de cijfers?

“Ik gaf leiding aan een productiebedrijf. Na een verhuizing van een afdeling naar een nieuwe locatie moest het proces opnieuw worden ingericht. Een behoorlijke klus. Na een tijdje zag het er weer strak uit. Toch klopte het niet helemaal en eerlijk gezegd snapte ik het niet.

In de gesprekken met de bedrijfsleider werd mijn gevoel niet bevestigd, eerder ontkend. Het draaide prima. Alleen uit de cijfers bleek iets anders. De ondersteuning van productiepersoneel (aan- en afvoer van producten etc.) was te hoog. Zelfs met de cijfers in de hand moest ik mijn best doen de bedrijfsleider te overtuigen. Tot hij later weer naar me toe kwam, we doen het iets anders en dan kunnen we met 1 man minder af.

Hier wat tips voor cijfers:

Je moet de cijfers beschikbaar hebben, juist bij de mensen die ze kunnen beïnvloeden. Het klinkt als een open deur maar als je geen cijfers hebt kan je er ook niet naar kijken. Veel voorkomend is dat de mensen op de werkvloer ze niet onder ogen krijgen. Terwijl zij het juist moeten doen.

De cijfers moeten juist zijn

Deze had ik ook bovenaan kunnen zetten. Geen cijfers hebben is niet goed, de verkeerde is funest. Het komt vaker voor dan je denkt en het zorgt voor een ondermijning van het vertrouwen. Zonder benzine meter is niet fijn, maar liever dit dan een meter die de verkeerde informatie aangeeft.

De cijfers moeten vergeleken kunnen worden

Alleen een getal zegt ons vaak niet alles. Als je ze kan vergelijken zijn ze meestal beter te begrijpen. Met een percentage van de totale kosten, vergelijking met een begroting of met periodes in het verleden zeggen ze al veel meer. Nemen ze toe of af, zijn ze hoger dan verwacht of juist lager. Hiermee krijg je een beter idee.

De cijfers moeten beïnvloedbaar zijn en er toe doen

Huisvestingskosten doen er toe, zeker. Alleen zijn die voor veel mensen helemaal niet beïnvloedbaar. Laat ze voor die groep dan ook niet zien! Voor de juiste groep 1 of 2x per jaar lijkt me genoeg. Kleinere kosten kunnen misschien wel beïnvloed worden maar het resultaat wordt er niet veel beter van. Niet laten zien dus.

Houd de cijfers overzichtelijk

Te veel cijfers is niet goed. Laat alleen de belangrijkste zien. Ik heb meegemaakt dat de cijfers verspreid stonden over 7 documenten en 26 tabbladen. Niet nodig om te zeggen dat ik daar niet met plezier aan begon. Deed ik het wel dan was ik er veel te lang mee bezig. Een A4-tje is vaak meer dan genoeg.

 

Cijfers doen niet het werk. Ze laten wel zien waar je kan verbeteren of in welke markt je bijvoorbeeld de beste marges haalt.
Denk er eens over na, wat zeggen de cijfers u?

Andre Vreugdenhil
Helpt bedrijven en mensen die beter willen verder.
www.bedrijfsanalyse.nu
andre@andrevreugdenhil.nl

Ontvang onze nieuwsbrief
Zoek op de website