Blijf aangehaakt én leg contact met de BIZ-App >>

McDonalds sluit aan op zwerfafvalaanpak BIZ

Regelmatig gaat de BIZ in gesprek met ondernemers op het bedrijventerrein. Deze keer waren wij bij de McDonalds op gesprek over de bestrijding van het zwerfafval.

Kevin Kroon is 29 jaar en werkt al 14 jaar bij McDonalds. Begonnen aan de bakplaat en doorgegroeid naar restaurant manager,  inmiddels is hij verantwoordelijk voor het opleiden van managers en crewmembers. “Maar ik sta ook nog wel eens in de keuken hoor,” zegt hij, “blijft ook gewoon leuk om te doen.”

Op donderdag 16 maart is BIZ-bestuurder Ronald van der Vlies op de koffie bij Kevin in zijn vestiging McDonalds Spijkenisse. Enerzijds om de BIZ voor te stellen en anderzijds te vertellen wat de gezamenlijke ondernemers doen om zwerfafval te bestrijden. In samenwerking met gemeente Nissewaard en Voorne Putten Werkt zijn extra afvalbakken geplaatst en worden deze twee keer per week geleegd. “Ik ben ook verantwoordelijk geweest voor andere McDonald’s en ik juich dit soort initiatieven toe. Dit zie je niet overal, zou eigenlijk wel moeten. Als marktleider met 260 restaurants weten we dat we dat onze verpakkingen op plekken worden terug gevonden wat we liever niet hebben. Maar je hebt erg weinig invloed op wat mensen doen.” 

Zwerfafval

“We doen er best veel aan, door bijvoorbeeld campagnes uit te rollen of afvalbakken te plaatsen,” gaat Kevin verder, “maar je krijgt niet alles geregeld. Daarom is het gewoon fijn dat er partijen zoals de BIZ zijn, die dit ook willen. Dan haken we daar graag op aan, ik ben heel blij met dit initiatief.”

Deze Mac is onderdeel van McDonalds Nederland en is geen franchise locatie. “Dat heeft zo z’n voordelen,” weet Kroon. “Corona was een zware periode voor McDonalds, we hebben op deze locatie 110 medewerkers, waarvan 48 fulltime medewerkers. Dan ben je blij dat je onderdeel bent van een grote club. We zitten inmiddels weer op het juiste niveau.”

Lokale betrokkenheid gaat voor Kevin verder dan alleen het eigen bedrijventerrein. Wanneer trends qua wegtrekkende jeugd of stijgende energieprijzen doorzetten, dan heeft ook een bedrijf als McDonalds een uitdaging. “Want ook wij hebben MBO4- en HBO-ers nodig,” geeft de restaurantmanager aan, “en die zie je nu van het eiland vertrekken. We zijn als grote keten en werkgever best in staat om mensen op te leiden, maar er moeten wel mensen beschikbaar zijn om opgeleid te worden. En die mensen kun je alleen behouden als we er met z’n allen aan werken.”

Duurzaamheid

McDonalds doet daarnaast veel aan duurzaamheid. Zo wordt elke nieuwe locatie ‘state-of-the-art’ opgeleverd en wanneer een apparaat kapot gaat, dan krijgen ze er de meest moderne variant voor terug. Van het koffiedik wordt kunstmest van gemaakt, het frituurvet komt als biodiesel terug, maar er is altijd nog wel plek voor verbetering. Qua energie valt er op de Spijkenisser locatie nog best veel te behalen: “We hebben hier nog een gasfrituur, dus we verbruiken vooral veel gas. Maar wanneer we die vervangen voor een elektrische variant, dan zijn zonnepanelen ineens heel relevant.” Op dat moment kan de samenwerking met de BIZ ook ineens heel interessant worden.

De ultieme droom van Kevin is een McDonalds openen op Curacao. “Lekker warm daar,” zegt hij lachend, “voorlopig valt er hier in Nederland nog heel veel te bereiken, dus ik blijf nog even hangen!”

Zoek op de website