Blijf aangehaakt én leg contact met de BIZ-App >>

Innoveren en Leren met Duct Tape. Het kan!

Ondernemer Andre Vreugdenhil licht toe hoe u met 1 uur werk en 5 euro aan tape, op een slimme manier uw nieuwe product ontwikkelt.

“Innoveren, vernieuwen, met de tijd meegaan. Onmiskenbaar leven we in een tijd waarin de ontwikkelingen erg hard gaan. Technisch, maar ook sociaal en financieel.

We vinden onszelf best wel met onze tijd meegaan, maar echt veranderen is best moeilijk. Misschien zelfs ook een beetje eng.

Wat staat ons straks te wachten, moeten we dan allemaal andere dingen gaan doen, of sommige dingen juist niet meer doen. Daarnaast kost het nog een hoop energie, strijd en geld.

Als we al deze weerstanden hebben overwonnen, dan gaan we aan de slag met onze nieuwe producten of diensten. Helaas vergeten we vaak 1 ding. Zit er wel iemand op te wachten op dit product en willen ze er ook voor betalen?

Niet zelden wordt men enthousiast van het eigen idee en wil dit helemaal “af” maken om het dan te introduceren. Veel tijd, moeite en kosten verder blijkt het dan toch niet helemaal te werken.

Minimum Viable Product

Hier komt het Minimum Viable Product (M.V.P.) om de hoek kijken. Dit is de minimale inspanning die je kunt doen om te kijken of mensen voor je product willen betalen of om er meer van te leren.

Misschien beter een voorbeeld om het duidelijk te maken. Toen internet nog in de kinderschoenen stond, was er iemand die schoenen via internet wilde verkopen. Hij had een magazijn kunnen inrichten en vandaar uit zijn internet schoenen winkel kunnen starten. Maar nee, hij maakte een simpele website. Zette daar een assortiment schoenen op en keek of mensen bereid waren om schoenen via internet te bestellen.

Toen de mensen inderdaad via internet bestelde, ging hij naar de gewone schoenen winkel. Kocht daar de schoenen en stuurde ze op.
Natuurlijk is dit duurder, maar om te testen is dit de snelste en goedkoopste manier.

Een ander voorbeeld. Ik had een bedrijfspand in de verhuur staan. Maar moest ik hier extra toiletten en een extra deur in laten maken? Ik had op mijn eigen gevoel af kunnen gaan, maar dan had ik veel geld geïnvesteerd om de toiletten en de deur te laten maken.

Duct-tape

Nu heb ik met Duct-tape een tekening op de grond en de muur gemaakt. En wat blijkt: mensen zien het voor zich. Het creëert dus eigenlijk al waarde bij de mensen, zonder echt geïnvesteerd te hebben. Wat bleek nog meer, mensen willen geen toiletten tegen over het keukenblok.

Dus met 1 uur werk en 5 euro aan tape, heb ik mijn eigen M.T.P. gemaakt. Het was snel, goedkoop en heeft een bouwfout voorkomen.

Wat ik verder nog geleerd heb? Dat je tape moet nemen wat niet zo vast plakt als je het er later af wilt halen.”

SBHM_AVreugdenhil

Andre Vreugdenhil
Helpt bedrijven die beter willen verder.

www.bedrijfsanalyse.nu
andre@andrevreugdenhil.nl

Zoek op de website