Blijf aangehaakt én leg contact met de BIZ-App >>

Ondernemerscolumn: Weet u nog wat u wilt bereiken?

Ondernemer André Vreugdenhil stelt u in zijn column de vraag ‘Weet u nog wat u wilt bereiken’. Zo biedt hij weer volop stof tot nadenken.

“Druk, druk, druk. Op normale dagen, voor een weekend, maar zeker voor een vakantie. Alles nog snel afhandelen om met een opgeruimd gevoel naar huis te kunnen. Vaak kom ik mensen tegen die in hun dagelijkse beslommeringen opgaan. Tijd om echt na te denken is er dan niet meer, of wordt zichzelf niet meer gegund. Het heeft ook iets veiligs. Dit doe ik en dat betekent dat voor mij.

Om een richting voor een langere termijn te bepalen is best lastig. Welke ontwikkelingen staan er te gebeuren, hoe kunnen we daar het beste mee omgaan. Welke rol is daar voor ons/mij in weggelegd en wat moet ik dan nu gaan doen?

Onduidelijkheid, onzekerheid en veranderen. Deze dingen kosten de meeste mensen energie. Om dan druk te zijn met de huidige dag is best lekker. Hoef ik ook niet over moeilijke dingen na te denken en ik heb naar de buitenwereld nog een mooi excuus ook! Druk, druk, druk.

Het ligt ook aan het type mens dat je bent. Als je geen doel hebt, kan je ook niet verkeerd gaan. Als je dan ook nog in staat bent om dingen te accepteren zoals ze komen, heb je een prima leven. Echter voor veel ondernemende mensen is dat geen optie en voor een bedrijf kan het zeker geen kwaad vooruit te kijken.

Voor mezelf heb ik eerst een abstract doel gesteld. Nou vooruit daar komt die dan: Vrijheid, trots op wat gedaan en beleefd, van gehouden en gehouden van.

Daar direct onder heb ik voor mijn werk dit nog verder onder verdeeld. Ik noem dat mijn 2 sporen beleid:

  • Bedrijfsbegeleiding en bedrijfsinvesteringen,
  • Beleggen in onroerend goed.

Klinkt misschien vaag, maar voor mij geeft het een richting en een houvast. Dit omdat ik ze niet alleen rationeel maar ook met mijn hart geformuleerd heb.

Hoe doe je dat dan zo’n doelstelling formuleren? Er zijn veel verschillende manieren, maar begin eens met:

  • Hoe kijk ik aan het einde van mijn leven terug?
  • Wat waren mijn dromen?
  • Wat vind ik leuk om te doen?
  • Wie ben ik, wat kan ik en wat kan ik niet?
  • Welke belanghebbers heeft dit bedrijf en hoe gaan we daar mee om?
  • Welke waarde willen we toevoegen?
  • Wat willen we er voor terug?
  • Hoe ziet onze omgeving er nu en straks uit?

Probeer het eens! (of leer dingen te accepteren, dat kan natuurlijk ook)”

Andre Vreugdenhil
Helpt bedrijven en mensen die beter willen verder.
www.bedrijfsanalyse.nu
andre@andrevreugdenhil.nl

Zoek op de website